IMG 1342 scaled 1

Komunikacja pozytywna i negatywna

Z jakimi osobami nie chce nam się rozmawiać?

Twoja komunikacja to twój styl porozumiewania się ze światem. Jeśli coś na poziomie twojej komunikacji szwankuje, to proces ten jest utrudniony. Na pewno masz w swoim otoczeniu, bliższym i dalszym, osoby, z którymi chętnie rozmawiasz, i takie, których wolałbyś unikać. 

Z jakimi osobami nie mamy ochoty rozmawiać? 

Tak naprawdę nie chodzi o samą osobę, co o sposób jej komunikacji. Sposób, w jaki mówi i co mówi. 

D3135782 FE17 4CE3 BD51 354869DCAD59 1 105 c

Można stosować komunikację pozytywną i negatywną. Można skupiać się na pozytywach i o nich mówić, a można widzieć tylko te złe rzeczy, bagatelizując, czy pomijając te fajne. Osoby, które stosują komunikację negatywną po prostu nas dołują. Działa to na nas przygnębiająco, a także dosłownie zjada naszą energię. Ze spotkania z taką osobą wyjdziesz zapewne zmęczony i zdołowany. 

Używanie ostrych słów, nieadekwatnych do sytuacji, obraźliwych, również nie działa na nas dobrze. Stajemy się wówczas poirytowani, odczujemy też pewnie przebodźcowanie (za dużo mocnych słów na raz). 

Ogromne znaczenie ma także komunikacja niewerbalna, czyli mowa ciała: gesty, ruchy, postawa ciała, kontakt wzrokowy, mimika: wyraz twarzy, gesty mimiczne, intonacja głosu: sposób, w jaki ktoś mówi, np. ton, tempo, rytm, melodyka, dystans przestrzenny: odległość między osobami w trakcie komunikacji. 

Czym jest komunikacja pozytywna?

Komunikacja pozytywna to taka, która buduje dobre relacje między ludźmi, przyczynia się do zrozumienia i poprawy nastroju rozmówców oraz wprowadza pozytywne zmiany w zachowaniu osób uczestniczących w komunikacji. Komunikacja pozytywna jest oparta na szacunku, empatii i wzajemnym zrozumieniu. W takiej komunikacji wykorzystuje się pozytywne komunikaty, w których koncentruje się na dobrych cechach i osiągnięciach rozmówcy, a także słucha się drugiej osoby i stara się ją zrozumieć. Przyjazne nastawienie, wzajemny szacunek, otwartość na rozmówcę to atrybuty komunikacji pozytywnej. 

Natomiast komunikacja negatywna to taka, która prowadzi do konfliktów, zniechęcenia, nieporozumień i złych relacji między ludźmi. W takiej komunikacji wyraża się dezaprobatę, krytykę, agresję, brak szacunku dla drugiej osoby i jej poglądów. Komunikacja negatywna może prowadzić do osłabienia zaufania, poczucia izolacji oraz ograniczenia wolności słowa i wyrażania swoich opinii. Jak widać, komunikacja negatywna niesie ze sobą szereg negatywnych konsekwencji. 

Ważne jest, aby stosować komunikację pozytywną, ponieważ taka forma komunikowania się prowadzi do budowania dobrych relacji między ludźmi, zwiększa szanse na zrozumienie i współpracę, a także przyczynia się do zwiększenia satysfakcji i poczucia spełnienia w relacjach interpersonalnych.

Nie da się funkcjonować w świecie bez kontaktu z innymi ludźmi. Komunikujemy się z osobami nam najbliższymi, takimi jak żona, mąż, partner, dzieci, rodzice, nasi przyjaciele, sąsiedzi, z osobami, z którymi pozostajemy w formalnych stosunkach, a więc z naszym szefem, wspólnikiem, kontrahentem, jak również z osobami nam obcymi, jak pani na poczcie, czy urzędnicy. Komunikujemy się ze wszystkimi i nasz styl komunikacji może ułatwiać nasze funkcjonowanie w grupie społecznej, albo wręcz przeciwnie. Oczywiście komunikacja to interakcja, nie tylko nasze nastawienie i sposób komunikacji ma znaczenie, ale swoimi stylem bycia możemy zachęcić innych, by oni postępowali podobnie. 

Spójrzmy na przykładzie związku. Jeśli wiesz, że twój partner widzi tylko same negatywy, marudzi, narzeka, ma pretensje o wszystko, to czymś zupełnie oczywistym jest, że w pewnym momencie zaczniesz się od niego oddalać i unikać jakiejkolwiek konfrontacji. Mówiąc inaczej – nie chce ci się po prostu z nim rozmawiać, bo tylko cię dołuje. Nie chcesz mu powiedzieć o swoim sukcesie, bo zabierze ci tę radość, umniejszając twoje osiągnięcie. Nie chcesz podzielić się czymś, co cię martwi, bo dodatkowo cię zdołuje. Trwanie w takiej relacji jest niezwykle obciążające. 

Tej osobie też nie jest wcale fajnie, więc najlepiej w takiej stacji szczerze porozmawiać i opowiedzieć o swoich uczuciach. Oskarżanie i wytykanie błędów nie przyniesie dobrego rezultatu. Lepiej zacząć np. od słów: „Czuję się źle, kiedy ty…”, „Mógłbyś bardziej zwracać uwagę na sposób swej komunikacji?” itp. 

9A49B5F2 821E 4011 8AC7 44DD382EC356 1 105 c

Co ważne, jeśli chcesz mieć dobre relacje z innymi ludźmi, jeśli chcesz zostawiać dobre skojarzenia ze swoją osobą, jeśli zależy ci na dobrym wizerunku, dbaj o swój sposób komunikacji. Bądź sympatyczny, uśmiechnięty, buduj dobre wrażenie. Zobaczysz, że ludzie będą się odwdzięczać tym samym, a jeśli nie, to oznacza tylko tyle, że ta osoba ma jeszcze sporo do przepracowania. Ty dalej rób swoje. 

Co najważniejsze, stosuj pozytywną komunikację z najbliższymi. Czasem jest tak, że bycie w związku z tą osobą jest dla nas już tak oczywiste, że nie chce nam się starać. To jest wielki błąd. Zawsze powtarzam, że o związek trzeba dbać, trzeba go pielęgnować. Dobre słowo, uśmiech, czuły gest – to właśnie pożądany w związku sposób komunikacji. Pracuj nad tym i miej to na uwadze. 🙂

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *